Förlossningsberättelse, det outtalade.

publicerat i Jag kan vi kan;

Igår pratade jag om den fantastiska förlossningen jag ser fram emot, samtidigt som jag talade om folk som delar med sig av ogenomtänkta kommentarer för att skrämmas.

"Haha, vänta du bara tills de sätter igång. De kommer bli hemskt."

Sidospåret av detta, utöver de av er som höll med, blev kvinnor som talade om att de gärna önskade att fler vågade tala om de komplikationer som förlossningen faktiskt kan medföra. Att ett öppet samtal om detta faktiskt hade resulterat i att de själva inte kanske kände sig så misslyckade eller ensamma om de visste att flera fick förlossningsskador.

Detta håller jag självklart med om, och har därför fått en fantastisk förlossningsberättelse utav Therese Alm. Therese är en av de kvinnor som faktiskt fick förlossningsskador och som kände att hon var ensammast i världen för att ingen hade vågat prata om detta.

Såhär skriver Therese:

"Jag heter Therese, jag är 33 år gammal och jag födde mitt första barn i maj. Jag drabbades av vad som klassas som en allvarlig förlossningsskada när jag födde mitt barn.

Statistiken berättar att av alla som födde barn 2014 var det 3,4 % som drabbades av så svåra bristningar att inte bara mellangården brister, utan också slutarmuskeln i analen, en så kallad sfinkterruptur. Risken är större om man är förstföderska (6%) och mindre som omföderska (1,5%). Det är den färskaste statistiken som går att få tag i. Jag blev alltså en av dessa 6%, jag fick en sfinkterruptur grad 3/4. Det innebär att min mellangård sprack, min slutarmuskel skadades och att slemhinnan i analen skadades.

Jag hade en graviditet som räknas som normal och okomplicerad. Jag tyckte mycket om att vara gravid och såg fram emot min förlossning. Jag var lugn, påläst och förberedd. Jag gick över med 10 dagar, och när mitt barn föddes hade jag haft värkar i 3 dygn.

Efter två dagars värkar fick jag komma in till förlossningen trots att mina värkar inte kom oftare än två värkar på 10 minuter. Jag var då 4 cm öppen. För att sätta lite fart på förlossningen togs det hål på hinnorna. Jag fick en epidural efter 10 timmar. Förloppet avstannade, jag hade sekundär värksvaghet. Mina värkar var inte kraftiga nog att föra mitt barn nedåt i kanalen. Barnet stannade till när jag var 8 cm öppen. Där stod förloppet stilla i 8 timmar. Jag hade fortfarande värkar 3-4 värkar på 10 minuter, men barnet kom inte ned. Efter 8 timmar startades ett värkstimulerande dropp och de sista timmarna är som en enda lång värk utan paus. Jag har minnesluckor som sträcker sig timmar. Det enda jag känner när jag tänker på förlossningen är en stark ångest.

När jag krystar fram mitt barn föds det med en hand mot vänstra kinden och mitt svullna underliv klarar inte trycket trots att barnmorskan höll ett perinealgrepp för att skydda mellangården. Jag sa trött att "nu sprack jag". Det kändes som när en bubbla brister. Jag var för trött för att orka bry mig. De få krafter jag hade kvar gick till att ta in att jag blivit mamma till en lila, slemmig bebis. En pojke.

Efter förlossningen hamnade jag på operation där en läkare lappade ihop mitt underliv i lite mer än tre timmar. Efter 100 stygn slutade de räkna stygnen. Den första veckan är suddig. Jag hade så otroligt ont, kände mig så ensam och misslyckad. Jag kunde inte ens göra det alla säger kvinnokroppen är gjord för, föda mitt barn. Efter ett par dagar på BB drabbades jag av akut blodförgiftning och blev jättedålig. Tyvärr strulade amningen, troligtvis pga vår kassa start, och det kändes som min kropp svikit mig igen. Ytterligare en sak kvinnokroppen är gjord för som min kropp inte klarade.

De första två månaderna hemma är svarta, jag har små fina minnen, men minns inte mycket. Jag minns ett intensivt sökande på internet efter en förklaring till vad som hänt och varför. Jag kände mig ensam och väldigt bitter på alla runt mig som pratade om sina fantastiska förlossningar och som ammade sina barn.

När jag öppnade upp om mitt trauma visade det sig att jag inte var ensam. Men ingen vågar berätta för en gravid att det inte alltid är en fantastisk urkraft och det coolaste och häftigaste man varit med om.

Jag träffar nu en kurator för att bearbeta traumat förlossningen var och går till auroramottagning då jag redan är livrädd inför nästa förlossning, trots att den ligger flera år borta.

Jag har släppt skammen och skulden. Det som hände var inte mitt fel. Jag läker bra, har inga problem med analinkontinens längre, och hoppas att jag inom ett år är helt fri från symptom.

Jag hade en jäkla otur. Risken ökar vid förlossning med tång eller sugklocka, vilket jag inte behövde, men jag var förstagångsföderska, äldre, hade en långdragen förlossning och födde ett stort barn, alla dessa är riskfaktorer.

Jag kan ta att jag sprack även om det suger, det jag hade behövt är information! Vad som hänt, varför, att det inte var mitt fel. Den enda informationen jag fick från BB var ett litet häfte inlämnat på rummet när jag sov. Och jag hade behövt veta att jag inte var så ensam!

Det finns en jättebra grupp på Facebook "Förlossningsskadad? Du är inte ensam!" där jag fick mycket tröst och lärt mig mycket. Bloggen BakingBabies (bakingbabies.se) har också varit till stor hjälp.

Om du som läser det här drabbats, kom ihåg att du inte är ensam och att det inte är ditt fel!"

Bilden föreställer Therese och är hennes egen.

Så, hur era förlossningar än såg ut, var stolta över era kroppar och våga prata om den, ingen ska behöva känna sig som ensammast i världen.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anna:

Hej vad starkt gjort av dig att berätta din historia. Det kommer hjälpa så många. Tack ❤️

Svar: Verkligen superviktigt och starkt av henne, hon blir nog mer än glad över din fina kommentar ❤️
Renee Nilsson

2:a kommentar, skriven , av Maria :

Jag är jätteglad att fler äntligen vågar prata lite om det så man inte känner sig ensammast i världen för de gör man. Tänk vad mycket lite information hade gjort om vad för komplikationer som faktiskt kan uppstå efter en förlossning de hade verkligen hjälpt mig. Snart 8 månader sedan vår förlossning och skadan är fortfarande stor, mest psykiskt men i fysiskt också. Ångest och en känsla av livräddhet som aldrig har infunnit sig innan. Jag säger ibland att jag vill aldrig vara utan vår son, men de är inte värt det. De är en svår sanning och kluvenhet med blandade känslor. Jag älskar vår son men jag vill aldrig göra om varken graviditet eller förlossning igen. Tack för att någon annan delar med sig, de värmer.

Svar: Det är med både glädje och ledsamhet jag läser din kommentar, glädje över att inlägget resulterar i att ännu fler öppnar upp sig och visar att ingen är ensam. Ledsamhet för det otroligt tuffa du har gått igenom, ingen förtjänar att känna så och dessutom känna sig ensammast i världen ovanpå det.

Och en tilläggskommentar: Alla känslor är okej. Ingen känsla är fel eller konstig. ❤️
Renee Nilsson

3:e kommentar, skriven , av Emma Julin:

Hej!
Skönt att fler vågar berätta. Jag födde en son den 22/9 och fick en bristning 3b. Har varit öppen med alla jag träffat om min komplikation, kvinnor ska inte behöva SKÄMMAS för att de fött barn och gjort sig illa. <3

4:e kommentar, skriven , av Frida :

Väldigt bra skrivet!
Jag har nu en son på fem år. Jag fick exakt lika förlossningsskada . 28 år var jag då, första barnet. Från första värken tills han var ute tog det 8,5 timme. Sen var det som en eld som inte kunde sluta brinna. Två läkare sydde i 3 timmar och sen fick jag äntligen komma till min nya lilla familj.
Jag håller med om mycket du skriver. Det tog lång tid innan det slutade göra ont både fysiskt och psykiskt. Jag är ännu inte redo att gå igenom det igen. Älskar min son över allt och önskar jag kunde ge honom ett syskon. Dock är det inte troligt.
Det jag vill såhär fem år senare är att de (bm eller någon på bb) hade förklarat och rekommenderat att gå och prata om upplevelsen.
Tack för din berättelse, här var en liten del av min. 😊

5:e kommentar, skriven , av Therese Alm:

Jag blir så glad när jag läser era kommentarer, samtidigt som jag blir sorgsen, för vi är så många, och så ska det inte behöva vara!

Jag kan starkt rekommendera er alla att, om ni inte redan gjort det, hitta någon att prata med för att bearbeta. För min del är det lika mycket en psykisk skada som en fysisk, och det är mycket pga bristen på information.

Jag var hos auroramottagningen idag och pratade, och vi kom fram till att min förlossning inte hade behövt bli ett så stort trauma för mig om personalen på BB hade lyssnar på mig när jag sa att jag ville ha information. Om de tagit dit en läkare som förklarat och förklarat och förklarat tills jag förstått att jag inte krystat sönder mig själv (vilket jag trodde i början), att inget var mitt fel, vad skadan betydde, hur jag hade skadats... Om sköterskorna där gjort annat än skrattat lite överseende åt mig och sagt åt mig att jag fick äta mycket plommon och googla när jag kom hem.

Min vistelse på BB har resulterat i tre avvikelserapporter så förhoppningsvis slipper nästa person som drabbas gå igenom den biten.

Kramar till er alla olyckssystrar!

6:e kommentar, skriven , av Johanna:

Hej,
Jag fick en full sfinkterruptur vid min första förlossning för snart fyra år sedan. På förlossningen talade de direkt om vad som hade hänt och jag togs till operation för att sys. Jag kände inte när det hände, tiden på operation var nästintill den skönaste i mitt liv, då jag fick lite välbehövd vila. Efteråt fick jag tala med en läkare som förklarade att de såg mycket allvarligt på det som hänt. På mödravården fick jag jättebra information. Förutom att jag fick sitta på en kudde i två veckor har jag inte haft några komplikationer. När jag nu väntar mitt andra barn rekommenderas jag snitt. Jag lider med alla er som haft det jobbigt. Därför vill jag dela med mig av min historia som visar att det också kan gå riktigt bra och att det finns vårdpersonal som gör alla rätt!

Svar: Fantastiskt! ❤️ det är ju faktiskt SÅ de ska vara, en eloge till de som gör vården så bra som den kan va 🌸 tack för din historia 🌸
Renee Nilsson

7:e kommentar, skriven , av Ina:

otroligt starkt av dig att dela med dig. Jag förstår inte att det inte informeras mer om detta. Jag hade också en tuff förlossnig för 3 år sen. Mkt långdragen och smärtsam så när det till slut skulle krystas hade jag inga krafter kvar och även om jag bara behövde sys och inte opereras efteråt var det ett stort trauma. Kände mig som överkörd av en buss och alla sa bara Grattis. Jag var livrädd att nånsin föda igen, men efter 2 år kom lillasyster. Jag gick på aurora - samtal och ställde stenhårda krav inför nästa fl. Den blev TOTALT annorlunda och en positiv upplevelse. Jag trodde inte det var möjligt. Det är så sorgligt att många inte vågar skaffa syskon. Det ska inte få bara så. Jag vill bara ge lite hopp om att det inte behöver bli samma helvete en andra gång ❤

8:e kommentar, skriven , av Therese :

Tack Ina!
Jag går också till auroramottagning och vi lägger redan nu upp en plan för hur nästa förlossning ska gå till. Lite beror det på hur läkningen fortgår, om jag kan föda vaginalt igen eller inte. På ett sätt vill jag gärna få uppleva det många pratar om, medan en annan del av mig är livrädd för att det ska gå illa igen.

Kommer bära med mig din historia när det blir dags för syskon och beslut om förlossningssätt!

Kram Therese

Kommentera inlägget här :